“Yakin Allah Dan Susun Cantik-Cantik”Suami Mninggal Dunia Sebelum Bayi Lahir. Isteri Baru Sedar Arwh Bagi Hint.

Bukan hanya hilang tempat bergantung, pemergian suami saat diri sedang sarat hamil benar-benar membuatkan wanita ini hampir terduduk.

Itulah ujian yang perlu dilalui oleh Asniah Abdul Halim selepas suaminya, Mohd Syukri Daudi, 31, mninggal dunia akibat jangkitan kuman selepas diserang peny4kit cacar, pada 16 Oktober lalu.

Asniah atau lebih dikenali dengan nama Yoona yang kini sedang sarat hamil dan dijangka bersalin pada awal November depan, tidak keberatan berkongsi rentetan sebelum suaminya menghembuskan nafas terakhir.

“Arwh suami saya bekerja sebagai ‘welder’ dan turun ke laut juga. Pada awalnya, dia terkena duri ikan tapi tak berbisa… namun suami demam dan beberapa anggota tubuh pada bahagian kanan membengk4k.

“Pergi hspital kali pertama namun dibenarkan pulang kerana keadaannya dikhabarkan tak serius. Namun keesokannya, keadaan suami teruk malah alami kencing berdarah.

Asniah dan suaminya kerap muncul bersama di siaran langsung TikT0k.

“Bawa ke hspital yang berbeza, doktor beritahu ada jangkitan kuman. Suami ditahan di wad selama 21 hari,” ujar wanita berusia 29 tahun ini.

Tambah Asniah yang menetap di Kudat, Sabah, keadaan suaminya beransur pulih selepas menerima rawatan malah rajin membantunya membuat siaran langsung (live) di TikT0k menjual baju bundle kerana mahu mencari rezeki lebih bagi menyambut kelahiran bayi mereka.

Bagaimanapun minggu lalu, suaminya sekali lagi diserang demam namun kali ini disertai dengan bintik-bintik halus di bahagian dada.

“Dalam keadaan demam, dia masih sempat packing, pos barang customer. Tiga hari kemudian, bintik-bintik cacar air makin merebak. Suami dibawa ke hspital terdekat dan doktor beritahu paras oksigennya menurun.

“Suami bagaimanapun minta dipindahkan ke hspital di Sandakan kerana adik-beradiknya ramai berada di sana.

“Dalam perjalanan, dia pengsan. Apabila sampai hspital, keadaannya dah 50-50 di mana organnya banyak dah dijangkiti kuman. Beberapa jam kemudian, doktor beritahu mereka dah buat yang terbaik namun suami tak dapat diselamatkan,” ceritanya.

Hampir seminggu pemergian suaminya, Asniah berkata dia kini sedang cuba membina kekuatan lebih-lebih lagi mengenangkan bayi di dalam kandungan yang tidak sempat menatap wajah bapanya.

“Saya sebenarnya tak kuat… yang buat saya kuat untuk bangkit, adalah keluarga suami saya. Mereka sangat supportive. Ada hikmah arwah suami minta dia dibawa ke sini sebelum mninggal dunia.

“Kini saya masih berada di rumah adik-beradik ipar dan akan bersalin di sini. Tak boleh bayangkan kalau saya di Kudat, pasti berseorangan.

Saya sebenarnya tak kuat… yang buat saya kuat untuk bangkit, adalah keluarga suami saya.

“Apabila ingat kembali, arwh rupanya pernah bagi hint dia akan ‘pergi’. Antaranya, dia pesan supaya saya jadi wanita berdikari dan dia mahu anak kami dilahirkan di Sandakan. Allah dah susun cantik-cantik,” ujarnya yang mempunyai seorang anak perempuan berusia tujuh tahun hasil perkahwinan terdahulu.

Asniah berkata, dia merancang untuk meneruskan jualan pakaian bundle di TikTok selepas bersalin bagi menyara keluarga.

Asniah pernah mendapat liputan sebelum ini kerana video rumah kecilnya yang kemas dan bersih menjadi tular di TikTok.

“Saya hanya suri rumah… dengan ketiadaan suami dan ada anak kecil, saya manfaatkan platform media sosial untuk cari rezeki. Mudahan murah rezeki anak-anak saya kelak.

“Saya juga nak ucapkan terima kasih kepada semua followers yang prihatin, beri kata-kata semangat dan mendoakan kami. Selain sokongan ahli keluarga, komen-komen positif inilah membuatkan semangat saya kuat,” akhirinya.

Untuk makluman, mStar pernah menyiarkan kisah Asniah pada 2022 gara-gara video rumah kecilnya yang kemas dan bersih menjadi tular di TikT0k.

Sumber:mstar

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *