Terus Berubah Muka Murid Ni Bila Cikgu Cakap Sesuatu”Mak Saya Buat Cikgu .Mak Suruh Jual Kat Sek0lah”

T1dak hair4nlah jika ramai orang dewasa mahu bersek0lah kembali jika zaman persek0lahan itu boleh diputarkan masanya.

Zaman persek0lahan merupakan zaman yang paling seronok dengan seribu satu pengalaman dan kenangan.

Setiap kali waktu locong berbunyi untuk menandakan waktu rehat, murid-murid lah yang paling seronok kerana dapat bersama rakan-rakan untuk makan di kantin sek0lah.

Namun, kenangan itu menjadi seribu satu kisah yang tersemat di dalam kamus hidup sese0rang.

Tetapi lain pula halnya dengan kisah seorang murid yang dik3san membawa bungkusan mengandungi beberapa bekas kuih untuk dijual kepada murid lain sebelum waktu rehat.

Guru berkenaan yang berk0ngsi kisah itu di halaman Fb, Mohd Fadli Salleh berkata, aktiviti murid menjual di sek0lah merupakan satu kes4lahan.

“Mak saya buat cikgu. Mak suruh jual kat sek0lah,” ujar murid berusia 10 tahun itu sambil tersenyum apabila dit3gur oleh se0rang guru.

Bercakap kepada murid berkenaan, Mohd Fadli berkata, aktiviti menjual dalam kalangan murid di sek0lah t1dak dibenarkan,.

“Berubah muka murid tersebut bila aku cakap macam tu. Memang ketara perubahan air muka dari gembira dengan hasil jualan menjadi t4kut dihvkum atau did3nda guru disipl1n,” katanya.

“Ketiga, kalau semua orang jual makanan, tiada orang akan makan dan beli di kantin. Rvgi orang kantin. Keempat, jika makanan awak jual tu buat orang lain s4kit perut macam mana?” jelasnya kepada murid tersebut.

“Pertama sekali, orang lain akan d3ngki. Mereka pun nak jual juga. Kedua, kalau duit jualan awak hil4ng, macam mana?

“Kali ini tak apa, cikgu maafkan. Lagipun awak t1dak tahu. Mak awak pun tak tahu. Dalam Islam, kalau tak tahu, dimaafkan kesal4han itu.

Riyak wajah murid yang kerisauan itu semakin hil4ng selepas diberikan penerangan, malah mengangguk tanda faham kerana t1dak dimar4hi.

Mohd Fadli kemudian bertanya tentang baki makanan yang ada dan harga setiap satu.

“Simpan duit awak elok-elok, jangan bagi hil4ng. Pulang nanti terus bagi kat mak. Beritahu el0k-elok kat mak apa yang cikgu cakap,” ujarnya.

“Bak sini semua, cikgu beli,” kata Mohd Fadli yang kemudian menyerahkan tiga bekas makanan itu kepada murid-murid lain yang dalam perjalanan ke kantin.

“Tiga bekas cikgu, RM2 satu bekas,” ujar murid tersebut.

“Aku suka sik4p mak budak ini dan murid ini sendiri. Emaknya cuba mencari duit sampingan, bukan duduk saja m3rungut tentang sus4hnya sebuah k3hidupan.

Namun, apa yang membanggakan Mohd Fadli adalah murid berkenaan t1dak lagi menjual makanan di sek0lah kerana mematuhi p3raturan dan menerima nasihatnya.

“Namun p3raturan tetap p3raturan. Jika satu pengecualian aku beri, orang lain akan meminta h4k yang sama… akhirnya per4turan tidak lagi diikuti dan t1dak dih0rmati.

“Si anak pula t1dak segan membantu ibu, tidak m4lu berniaga dan amanah menyimpan hasil jualan. Aku percaya, murid ini akan berjaya dalam hidupnya. Kemungkinan besar menjadi ahli perniagaan.

Mungkin ada segelintir pih4k yang kurang senang dengan t1ndakan cikgu ini, namun per4turan tetap per4turan. Kita sebagai murid dan ibubapa harus akur dengan peraturan yang telah ditetapkan di sek0lah.

“Aku sangat percaya bukan semua k3salahan patut diberi hukvman. Ada sesetengah kesal4han, memberi nasihat dan sok0ngan itu lebih berkes4n,” katanya sambil menambah t3guran dan nasihat itu membentuk murid menjadi insan yang berguna.

Setiap sekolah pasti ada per4turan masing-masing yang perlu dipatuhi bagi mengelakkan sebarang mas4lah di kemudian hari.

Sumber: Hm

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *