Tak Apa Tak Cukup Makan ,Jangan Anak S4kit .Pas4ngan Muda Mulakan Hidup Dengan RM200 ,Tidur Beratap B0cor.

Seb4k apabila mengenangkan kehidupan tinggal di rumah kayu yang sempit tiada bilik tidur, tanpa kemudahan elektrik dan air.

Namun bagi pas4ngan suami isteri ini, kesus4han sejak lima tahun lalu bukan menjadi pengh4lang untuk mereka mengecapi kebahagiaan hidup berumah tangga.

Kisah mereka menjadi perh4tian apabila si isteri berkongsi video yang menghimpunkan gambar-gambar dari mula mereka berk4hwin sehinggalah kehidupan sekarang.

Keadaan di rumah kayu yang dihuni Nurul bersama suami dan anak.

Berkongsi cerita kepada mStar, Nurul Hamizah Yasmin Alladin berkata, dia dan suami, Jefflin Mandari mendirikan rumah tangga pada 27 November 2018.

Berbekalkan baki wang di tangan sebanyak RM200 selepas bernik4h, mereka memulakan kehidupan di sebuah rumah pus4ka bapanya di Kampung Rampayan Menggatal di Kota Kinabalu, Sabah.

“Ia adalah rumah kayu lama yang ditinggalkan. Masa mula-mula tinggal selama kira-kira enam bulan pertama, rumah kami memang tak ada apa-apa.

“Hanya pasang lampu LED tanpa elektrik, nak pasang lilin t4kut terb4kar sebab rumah kayu. Nak mandi dan kegunaan air lain seperti memasak sebab ada tong gas, saya akan ambil dari rumah jiran guna baldi,” katanya ketika dihubungi.

Suami Nurul melakukan dua kerja demi meny4ra kehidupan keluarga.

Lebih mesra disapa Nurul, dia yang berusia 25 tahun memberitahu, kehidupannya t1dak mewah dan suaminya ketika itu melakukan dua kerja.

“Suami bekerja sebagai pemb4ntu di stesen minyak seawal 7 pagi dan petang dia sambung buat kerja di restoran makanan segera sampai tengah malam.

Kekuatan saya kerana ada suami dan anak di sisi.

“Tidur dengan keadaan atap yang b0cor dengan air masuk dalam rumah setiap kali hujan adalah perkara biasa.

“Pernah ada hari hanya makan bubur sekali saja. Suami pula jenis tidak meminta atau mahu menyus4hkan orang lain, tapi Alhamdulillah Tuhan kirim orang-orang sekeliling yang baik-baik sudi menghulurkan makanan,” katanya.

Anak Nurul mengh1dap asma.

Menurut ibu kepada seorang cahaya mata lelaki berusia empat tahun itu, hidup sus4h termasuk kekurangan makanan bukanlah ker`1sauan paling utama dalam dirinya.

“Apa yang saya paling ris4u adalah apabila anak sak1t, ada peny4kit asma. Sebagai ibu bapa, makanan tidak cukup tak penting, tapi lebih fikirkan k0s raw4tan untuk anak.

“Saya kini suri rumah. Kadang-kadang ambil upah bersih rumah-rumah dan kedai-kedai. Dapatlah upah antara RM30 hingga RM50, syukur,” katanya sambil menambah suaminya yang juga berusia 25 tahun kini bekerja sepenuh masa di restoran makanan segera.

Suami dan anak merupakan kekuatan buat Nurul menjalani kehidupan.

Berbekalkan wang c4ruman Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) yang dibenarkan kerajaan untuk pengeluaran sewaktu tempoh Per1ntah Kawal4n Pergerakan (PKP), dia dan suami menggunakan simpanan itu untuk mengubah suai rumah.

“Kekuatan saya kerana ada suami dan anak di sisi. Suami se0rang yang penyabar, banyak menolong dalam urusan rumah, tidak ked3kut bagi duit walau gaji sikit.

“Suami sanggup bersus4h payah kerja pagi sampai tengah malam demi keselesaan saya dan anak. Dalam penat bekerja di luar, dia sentiasa cari masa b4ntu di rumah seperti mengemas dan jaga anak,” ujarnya lagi.

Rumah yang lebih selesa setelah diubah suai.

Bagi Nurul, dia bersyukur dengan kehidupan kini meskipun tidak mewah selepas rumah diubah suai tetapi sekurang-kurangnya ia lebih selesa berbanding sebelum ini.

“Sekarang ni ada banyak kes cer4i sebab mas4lah kewangan. Benar, setiap rumah tangga tu ada uj1an, sama seperti yang dilalui saya dan suami.

“Banyak bersabar walaupun hidup sus4h. InsyaAllah, ada je rezeki Tuhan bagi nanti. Yang penting suami isteri kena reda kehidupan walau sus4h macam mana pun,” katanya.

Sumber:Mstar

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *