Setia Guna Kereta Saga Aeroback Tapi Owner Pelik Orang Sekarang Malu Naik Kereta Lama , Sanggup Guna Hak Orang Lain Demi Gaya

Ukuran kebahagiaan seseorang bukan terletak pada harta dan kekayaan tetapi cara mereka menghargai apa yang dimiliki.

Bagi Sakinah Abbi, dia sedikit pun tidak berasa malu menggunakan kereta keluaran lama Proton Saga Aeroback sehingga ke hari ini.

Namun, dia berasa hairan apabila ramai dalam golongan muda masa kini m4lu untuk menaiki kereta buruk seperti yang dimilikinya.

“Kawan-kawan sekarang tak macam kawan saya masa kita remaja dulu. Zaman dulu punya kawan-kawan seronok, tak memilih.

“Kereta buruk pun lenjan (pandu) pergi ke sana-sini. Bergelak tawa dalam riuh rendah. Pakai melawa naik kereta buruk pun tak malu apa. Peduli apa orang kata parkir depan pusat beli belah buat tak tahu je.

“Satu dalam seribu kawan macam tu. Itulah kawan sejati. Sekarang banyak tengok style (gaya) pandang benda, memilih. Malu ‘gabai’ naik kereta buruk,” ujarnya dalam hantaran di Fb.

Bercerita lanjut mengenai kenangan pada zaman remajanya dahulu, dia dan rakan-rakannya juga tidak kisah mencari duit dengan menjaja di tepi jalan.

Situasi ini berbeza dengan remaja pada zaman sekarang yang lebih mementingkan penampilan untuk ditayang kepada khalayak dan media sosi4l.

“Banyak nak OOTD (outfit of the day) lebih pada bergaya hak orang tak apa… janji nampak gah. Boleh muat naik gambar dekat Ig nampak sempoi.

“(Kawan-kawan) Kepala masuk air. Gila-gila otak seminit (dapat idea). Pacak berniaga tepi jalan tak malu tak segan. Tak peduli orang kata. Jual ikan pun biasa satu kereta busuk pun ‘balun’ (harungi).

“Tapi sekarang ni ada yang sudah meninggal, ada yang sudah berkahwin… semua sibuk dengan keluarga masing-masing,” katanya lagi.

Dalam pada itu Sakinah juga terdetik sekiranya perkongsian pendapatnya ini menunjukkan dirinya adalah seorang yang mempunyai pemikiran kolot.

Tidak sekadar membuat posting bertulis, Sakinah turut berkongsi foto kenderaannya yang berwarna hitam dan kelihatan sudah berkarat di bahagian hadapan.

Pakai kereta baru pun bulan-bulan nak fikir bayar ansuran. Mahu ‘ketar’ kepala.

Bagaimanapun, dia menzahirkan rasa syukur apabila anak-anaknya tidak malu untuk menaiki kereta uzur itu yang digunakan sejak zaman muda.

“Saya naik kereta buruk ke elok ke saya tak kisah janji destinasi saya sampai. Ke saya ni yang masih kuno?

“Itulah zaman sekarang banyak masa nak pergi sana sini dengan anak-anak je sebab anak-anak tak kisah buruk atau panas (kereta) janji boleh ikut mak mereka,” ujarnya menutup cerita.

Susulan posting yang dibuat Sakinah, ramai dalam kalangan netizen tertarik dengan perkongsian kisahnya.

Rata-ratanya kagum dengan kehidupan sederhana yang dipilih Sakinah.

“Suka cara hidup awak simple saja. Janji gembira dan bahagia bersama keluarga.

“Tak apa kita bersyukur janji anak-anak faham takat mana kita mampu kan. Proton Saga ni walaupun buruk tapi aircond gedi (sejuk) la kereta kami.

“Hiasan dunia. Pakai kereta baru pun bulan-bulan nak fikir bayar ansuran. Mahu ‘ketar’ kepala. Memang kita nampak hebat naik kereta baharu. 

Dalam kepala tuan kereta tak tahu serabut macam mana. Kita pakai kereta buruk, tak fikir nak bayar bulan, senang hati,” antara komen netizen.

Sumber:HM

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *