Se0rang Peniaga Dadih Wrga Emas Cium Dahi Pelanggan, Terharu Borong Semua ,Paling Manis Siap Dib4ntu Baiki Kereta Tersadai Di Bengkel.

Sebagai manusia biasa, hati kita pastinya terus1k melihat g0longan berusia masih gigih bekerja demi mencari sesuap rezeki halal.

Seorang usahawan dikenali sebagai Abang Naz turut berdepan situasi sama apabila dia terser3mpak dengan peniaga wrga emas di sebuah pasaraya di Selayang, Selangor, pada 18 Jun lalu.

Menerusi video tul4r, peniaga tersebut kelihatan seb4k dan terus memeluk serta mengucup dahi Abang Naz yang memborong sebakul dadih jualannya dalam pertemuan singkat berkenaan.

Abang Naz bertemu peniaga itu ketika dia pergi ke sebuah pasaraya Ahad lalu.

“Pada hari tersebut, saya nak pergi makan di pasaraya berkenaan. Saya nampak pakcik tu sedang berniaga di kawasan parking. Saya terdetik nak rak4m video, nak tolong marketing untuk dia.

“Saya nak beli tapi tiada wang tunai ketika itu. Jadi saya minta dia tunggu sekejap untuk saya pergi keluarkan wang. Lama juga saya masuk dalam pasaraya. Selepas 15 minit saya keluar, dia masih ada. Jadi saya terus borong semua dalam bakul.

“Saya bayar RM150. Pakcik tu men4ngis, terus saya pun seb4k. Dia macam tak percaya, tak pernah orang beli banyak katanya. Tengok orang tua berniaga memang sed1h. Sebab tu saya rasa nak support dia,” ujar Abang Naz kepada mStar.

Kita tak perlu tunggu kaya untuk bersedek4h, sepatutnya bersedek4h sampai kaya.

Menurut Abang Naz yang mempunyai lebih setengah juta pengikut di aplikasi TikT0k, peniaga itu turut bercerita tentang keretanya yang mengalami ker0sakan.

Abang Naz kemudiannya berkongsi kisah berkenaan menerusi media sosi4l sebelum beberapa kenalannya tampil menghulurkan sumbangan buat peniaga berkenaan.

“Masa tu saya tanya dia, datang naik motor ke? Kemudian dia cerita kereta Proton miliknya ros4k. Nak kena bayar RM800 untuk kereta yang ros4k tu. Makin sed1h apabila dengar macam tu.

“Pakcik tu ada anak, tapi dia memang suka berniaga. Saya kagum dengan semangatnya. Selepas balik, saya kongsi kat media sosi4l tentang pakcik ni. Saya tanya, ada tak sesiapa yang nak memberi sumbangan?

“Kemudian ada seorang hamba Allah beri RM600. Selepas itu ada seorang lagi bagi RM200. Total dah RM800, saya akan pergi jumpa pakcik tu untuk serahkan sumbangan berkenaan,” ujarnya yang menetap di ibu negara.

Dalam pada itu, video berkenaan bukan sahaja meraih lebih 500,000 tontonan, malah turut dihujani komen net1zen yang rata-ratanya tersentuh melihat reaksi spontan peniaga tersebut.

Ramai net1zen sebak menonton reaksi spontan peniaga itu.

“Abang dah berjaya mengeluarkan air mata jantan saya. Terus teringat ayah kat kampung.

“Ya Allah waktu pakcik tu cium seb4knya rasa di hati.

“Apabila pakcik tu peluk, aku dah men4ngis,” tulis beberapa net1zen.

Abang Naz mempunyai lebih setengah juta pengikut di aplikasi TikT0k.

Mengulas hal itu, Abang Naz berkata dia sendiri turut berem0si apabila menonton semula rak4man berkenaan dan berharap usaha murninya dapat menjadi inspirasi kepada orang ramai.

“Yang jantan semua menang1s. Saya sendiri dah tengok video berpuluh kali pun menangis. Nasihat saya, kalau anda nampak peniaga tepi jalan yang macam tak ada orang beli, pergilah support walaupun kita tak nak beli atau tak lapar.

“Yang kedua, ada orang komen nak minta pada Allah supaya jadi kaya untuk bantu orang sus4h. Pada saya, kita tak perlu tunggu kaya untuk bersedek4h. Sepatutnya kita bersedek4h sampai kaya, jangan tunggu kaya baru nak bersedek4h,” pesannya mengakhiri bicara.

Sumber:mstar

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *