Oppa Di LIMA 23 Terkedu Awek Melayu Fasih Cakap K0rea ,Rupanya Memang Sekampung ,Sanggup Pat4h Balik Bagi Souvenir.

 

PAMERAN Udara dan Marit1m Antarabangsa Langkawi 2023 (LIMA ’23). kembali pada tahun ini dan ramai berasa teruja.

Banyak v1deo dikongsikan oleh net1zen terutama di TikT0k memperlihatkan sambutan yang diadakan di Langkawi bermula dari 23 hingga 27 Mei ini begitu meriah.

Namun, paling menjadi perhatian dalam acara tahun ini adalah juruterbang akrobatik Korea Selatan yang dipanggil ‘oppa’ di mana mereka kelihatan tampan dan segak menyarung pakaian seragam.

Enina Muhammad Firdaus Lee atau Nina adalah sal4h seorang individu yang t1dak melepaskan peluang untuk bergambar dengan jejaka Korea sewaktu bertugas sebagai angg0ta sukarelawan askar wataniah.

Apa yang lebih menarik, Nina boleh bertutur bahasa Korea dengan fasih dan kelebihannya itu digunakan untuk meminta izin pemuda tersebut sebelum mengambil swafoto bersama.

Nina menerima cenderamata daripada lelaki tersebut.

“Saya pergi ke LIMA di bawah Rejimen 504 Ask4r Wataniah untuk lawatan yang mana ia sebahagian daripada aktiviti Latihan Berterusan (LB) yang dianjurkan.

“Sebagai melengkapkan kursus, saya diwajibkan untuk ambil subjek tambahan k0kurikulum. Kebetulan saya memang minat aktiviti las4k jadi saya sertai askr wataniah.

“Dalam v1deo tu nampak saya fasih sebab saya memang berketurun4n Korea tapi wargnegara Malaysia. Sebelum ni saya pernah duduk dan bersek0lah di Korea sampai darjah 3,” ujarnya ketika dihubungi mStar.

NIna yang sedang mengikuti pengajian dalam jurusan Diploma Per4kaunan di Kolej Universiti Islam Perlis (KUIPs), berkata bapanya berketurunan Korea.

Dia yang kini menetap di Selangor mengakui sering menjadi orang perantaraan sewaktu rakan-rakan mahu mengambil gambar dengan ‘oppa-oppa’ di Langkawi disebabkan berdepan kesuk4rakan hal4ngan bahasa (language barrier).

Jelasnya yang berasal dari Perlis, juruterbang tersebut terk3jut dan teruja apabila mendengar Nina begitu fasih berbahasa Korea.

Nina (tiga dari kiri) bersama askr wataniah dan juruterbang akrobatik Korea Selatan lain.

“Mula-mula tu kawan saya nampak oppa berbaju Black Eagles tengah beli barang cenderamata jadi mereka nak ambil gambar bersama. Disebabkan saya boleh bertutur bahasa Korea, 

mereka minta tolong saya ajak oppa tu berselfie. Saya pun cakaplah excuse me, boleh tak kalau nak selfie sekali dengan kawan? dalam bahasa mereka.

“Lepas tu mereka terk3jut jugalah sebab saya boleh berbahasa Korea. Saya jelaskanlah yang ayah orang sana dan ibu orang Melayu. Mereka agak teruja sebab jumpa orang kampung dia dekat Malaysia.

“Selesai ambil gambar, tiba-tiba oppa tu pat4h balik dan bagi saya keychain, patch dan collar pin. Oppa tu cakap maaf ni je yang kami ada, tapi ambillah. Kami tak harapkan apa-apa sejak awal jadi memang terk3jut sangat,” jelasnya.

Tapi andai kata saya diberi pilihan dengan orang Korea, saya lebih memilih orang Negeri Sembilan.

V1deo dikongsikan meraih lebih 1.6 juta jumlah tontonan di TikT0k.

Rata-ratanya turut tumpang gembira melihat Nina beramah mesra dengan oppa-oppa tersebut.

Lebih menarik apabila ada yang meng4itkan juruterbang kacak itu dengan drama Descendants of the Sun yang terkenal pada tahun 2016.

Ujar Nina, setelah meneliti ruangan komen, dia tid4k menyangka ramai net1zen mula minat untuk belajar bahasa Korea setelah menonton video dikongsikan.

“Saya rasa happy sebab ada yang sedar tak rugi belajar bahasa lain sebagai bahasa tambahan. Mana yang kenal atau pernah tengok video saya sebelum-sebelum ni siap tolong jelaskan yang saya ni memang berdar4h campur.

“Tapi andai kata saya diberi pilihan dengan orang Korea, saya lebih memilih orang Negeri Sembilan. Apa-apa pun saya bersyukur sebab memang best. 

Rasa bertuah dan terima kasih pada pihak KUIPs dan Rej 504 kerana beri peluang kepada kami membuat lawatan ke LIMA tahun ini.

“Dapat lihat sistem ketenteraan dan aset-aset dari luar negara yang jarang kita dapat tengok. Jika diizinkan, saya harap dapat jadi warga yang berbakti pada negara suatu hari nanti,” ujarnya lagi.

Sumber:hm

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *