“Mereka Tak Tahu KLCC , Lebih Kenal Terengganu”Gadis Desa Geng Mat Saleh . Baru Sedar Pelancong Asing Lebih Hargai Kampung.

 Siapa sangka seseorang itu boleh mempunyai sahabat dari benua berlainan?

Begitulah kisah gadis ini, Siti Noorfatihah Muslim, 25, atau senang disapa Tehah apabila dia mempunyai rakan daripada Amerika Syar1kat.

Melalui satu video tular di TikT0k, Tehah dan kawan-kawannya dilihat mengucapkan selamat tinggal kepada sekumpulan mat salih yang sedang menaiki bas untuk berangkat pulang ke tanah air mereka.

Bercerita kepada mStar, Tehah berkata rakan-rakan mat salihnya itu datang melancong ke Terengganu pada pertengahan tahun lepas sempena cuti musim panas di negara mereka.

Menurut Tehah yang menetap di Kuala Terengganu, sepanjang kumpulan mat salih itu berada di negerinya, dia boleh diibaratkan sebagai pemandu pelancong sukarela untuk mereka.

“Dekat tempat saya ni ada seorang American yang memang dah duduk Terengganu lama. Jadi tahun lepas dia bawa kenalan dia dalam 14 orang untuk bercuti ke sini.

“Mereka ni sangat peramah, suka buat kawan dan mudah didekati. Sewaktu dua bulan itu, macam-macam tempat yang kami bawa mereka bercuti. Itu untuk tahun lepas, tahun ni mereka datang lagi tapi hanya empat orang.

“Yang video tu ialah untuk tahun ni. Mereka datang ke Terengganu pada awal bulan Jun dan pulang semula ke Amer1ka pada 25 Julai,” ujar Tehah.

Tambah Tehah lagi, berdasarkan pengamatannya, Terengganu menjadi pilihan dan tumpuan pelancong mat salih serta sentiasa dekat di hati mereka.

Tapi mat salih ni kalau dah sekali datang Terengganu, mesti mereka akan datang lagi selepas tu.

“Saya ada pernah tanya seorang mat salih ni, kenal tak Menara Berkembar Petronas (KLCC) yang merupakan bangunan ikonik Malaysia, dia kata tak kenal.

“Dia lagi tahu pasal Jambatan Angkat Kuala Terengganu sebab mirip dengan yang di United Kingdom (UK). Jadi begitulah realitinya, Terengganu ni boleh dikatakan sebagai rumah kedua mat salih.

“Ada yang datang melancong ke Asia Tenggara tapi dia jadikan Terengganu sebagai ‘kem utama’ mereka. Mereka akan sewa rumah atau homestay di sini, dan kemudian pergi berjalan ke Thailand atau Ind0nesia.

Tehah membawa rakan mat salihnya melihat ibadah k0rban yang dijalankan penduduk tempatan.

“Empat mat salih yang datang tahun ni, selain saya, mereka ada buat kawan dengan ramai lagi orang Terengganu yang lain. Mereka dah macam keluarga angkat, bila hari kami cuti, kami akan bawa mereka jalan,” kata Tehah.

Tehah berkata kumpulan mat salih itu menggunakan konsep ‘nomad’ dalam percutian mereka dan sering bertukar tempat penginapan di seluruh negeri Terengganu.

“Mereka biasanya akan duduk hotel bajet atau sewa homestay. Jadi kalau mereka berada di Kuala Terengganu, saya dan kawan akan teman mereka berjalan ke tempat nature sebab itu yang mereka suka. Kami ni dah kira geng.

Menyaksikan proses mel4pah daging k0rban.

“Antara aktiviti yang kami buat bersama adalah pergi kolam air panas dan lawat pantai-pantai. Tapi antara semua tu, momen yang best adalah waktu kami bawa mereka ke stadium tengok perlawanan bola sepak Terengganu FC.

“Waktu tu, kawan saya yang mat salih perempuan seorang ni tiba-tiba jadi tumpuan sebab orang ingat dia adik kepada pemain import Teregganu FC, Ivan Mamut, dia warganegara Croatia. Terus viral kawan saya tu.

“Jadi melekat nama Ivan Mamut dekat dia, bila lepak sesama kami, kami akan panggil dia ‘Ivan Mamut’ sebagai nama panggilan,” kata Tehah.

Rakan Tehah menyaksikan perlawanan bola sepak di stadium.

Pada pandangan Tehah, dia tertarik dengan cara kumpulan mat salih itu merakam kenangan yang dianggap sungguh klasik.

“Mereka ambil gambar tak guna kamera digital atau smartphone, mereka guna kamera filem. Bila dah snap tak boleh tengok semula gambar tu, kena cuci dulu baru boleh tengok.

“Macam kamera filem Kodak zaman-zaman dulu. Bila borak-borak dengan mereka, rupanya sebab mereka ni memang suka barangan vintaj,” jelas Tehah.

Aktiviti malam di pantai.

Buat masa ini, Tehah tidak mengetahui jika kumpulan mat salih itu akan kembali semula ke Terengganu untuk cuti musim panas tahun hadapan.

“Kumpulan mat salih ni sebenarnya student, jadi mereka kata nak kumpul duit dulu baru boleh travel. Tengok nanti macam mana. Mereka pun tak ada janji apa-apa.

“Tapi mat salih ni kalau dah sekali datang Terengganu, mesti mereka akan datang lagi selepas tu. Mereka pasti merindui nasi dagang.

“Buat masa sekarang, sekali-sekala kami akan tanya khabar melalui FaceTime,” kata Tehah menutup bicara.

Sumber:mstar

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *