Inilah Kisah Husien Gil4 ,Jemaah Surau Men4ngis Bila Dia Mningg4l Jnazah Barbau Harum Dan Muka Berseri-Seri.

 

Orang gil4 yang dipandang h1na di mata manusia sebenarnya orang mulia di mata Allah.

Masihkah kita ingat pada satu cerekarama di TV3 bertajuk ‘Insan Terpilih yang dilak0nkan oleh pelakon Syazwan Zulkifli pada ketika dulu?

Di sebalik kisah dipaparkan, ternyata kisah ini diadaptasi dari kisah Husein Gil4. Dalam perkongsian Hasnah Shamsuddin di fbnya, dirinya berkongsi sebuah 

kisah benar mengenai individu bernama Husein Gil4 yang dikongsikan oleh jemaah sebuah surau di Klang, Selangor.

Jika selama ini kita sering t4kut dengan orang gil4 kerana kita merasakan t1ndakan gil4nya mungkin mampu menceder4kan kita tetapi sebenarnya kisah Husein G1la ini patut kita jadikan inspirasi dalam mengej4r syurga Allah. 

Gil4 pada pandangan manusia mungkin tidak sama “gil4” pada pandangan Allah taala kerana diri mereka nyata lebih mulia di sisi Allah taala kerana terh1ndar dari d0sa dunia.

Baca perkongsian tulisan ini yang mampu membuat fikiran kita berubah mengenai persepsi mengenai orang gil4 yang selama ini kita sangat t4kut untuk berhadapan dengan mereka.

Assalamu’alaikum Warahmatullahi Wabarakatuh

Drama TV3 Insan Terpilih based on kisah benar “Si Husein Gil4”

Perkongsian ini diceritakan oleh salah se0rang Jemaah sebuah surau di Klang, Selangor Darul Ehsan. Telatah Husien Si Orang Gil4 ini selalu buat jemaah surau terk3jut sehingga kemati4nnya dirasai.

Patutlah dah lama tak nampak Hussein, rupanya dia dah pergi meninggalkan dunia yang fana ini. Dia digelar Husein gil4 sebab dari zahirnya kita lihat dia tak seperti orang biasa atau normal.

Dia selalu ada di surau-surau. Kerja dia mengutip benda-benda kot0r di karpet surau dan dimasukkan ke dalam poketnya. Pernah jemaah surau bagi dia penyapu tapi dia tak nak. 

Katanya, rugilah kalau aku pakai penyapu kalau satu aku kutip guna tangan 10 ganda ALLAH SWT bagi aku. Jadi jemaah tak boleh nak kata apa-apa.

Kadang-kadang dia cuci bilik air surau, dia berus lantai dinding-dinding semua. Kalau satu bilik air dia berus smpai satu hari pun tak siap. Sebab apa? orang bagi berus dia tak nak. Dia nak gunakan berus gigi nya.

Bila di tanya, katanya rugilah kalau pakai berus lantai, sekejap dah siap, tak sampai sejam dah siap. Kalau pakai berus gigi malam baru siap. Setiap kali aku berus waktu berlalu ALLAH SWT bagi aku hadiah nanti, jadi dapat banyak.

Astaghfirullah Al Azim. Orang bagi duit tak nak. Dia kata ‘aku ada tangan, ada kaki boleh jalan-jalan cari makanan yang orang bu4ng, membazir berd0sa. Aku tak perlukan duit. Aku makan untuk hidup nak bersihkan surau’. Subhanallah!

Pelik per4ngai Husein ni. Kadang-kadang dia kutip-kutip nasi satukan semua lepas tu letak kat lantai. Bila ditanya dia jawab ‘semut pun makhluk ALLAH SWT, kalau kucing boleh bagi makan macam ni kenapa semut tak boleh?’.

Last-last jemaah imam biarkan sahaja apa dia buat. Orang solat dia tak solat. Pernah jemaah tanya, ‘Hussein marilah solat sama?’ Dia tempik nya jemaah tu. ‘Kan ALLAH SWT kata orang gil4 tak wajib solat, tak wajib lah, kau solat la! SubhanALLAH.

Siapa Husein ni sebenarnya? Yang tahu kisah asal, dia ni pelajar pondok. Dulu mak tir1nya suka d3ra, pvkul dia. Bapak dia pun sama, sampailah dia tek4nan, merayau-rayau tak tentu arah.

Paling terk3jut sekali Husein bebel-bebel. ‘Mana muazzin ni tak azan ke dah nak Maghrib ni, aku jelah Azan kan’. Jemaah t4han dia tapi imam surau suruh biarkan sahaja.

Subhanallah saat dia Azan, menitik air mata imam jemaah mendengarnya. Lebih sempurna daripada kita yang ada. Kata imam surau tu, bila ditanya Husein ‘Pandai kau Azan ye?’ Jawabnya, 

‘memanglah pandai dah hari-hari aku kat sini, aku solat je tak wajib. Aku solat tapi cara aku la. ALLAH SWT tak wajibkan aku. Korang pun tak suka aku, semua duduk jauh-jauh’. Lepas tu dia gelak.

Saat jnaz4h Husien sampai.. ketika dimandikan. Tiga orang tukang mandi jnaz4h bertukar-tukar kerana tak sanggup. Menggigil, men4ngis, s3bak melihat jnaz4h Husein. 

Mukanya berseri-seri, dulu hitam berdaki, gigi yang berkarat jadi putih bersinar, bau bvsuk hil4ng begitu sahaja. Wanginya jnaz4h Husein sehingga kalah bau haruman atar jemaah yang pakai.

ALLAHU AKBAR. Kalian nak tahu, dari zahirnya kita nampak dia gil4.. tapi hakikatnya dia bijak, kita lihat dia berd4ki, kotor, bvsuk. Zahirnya bila dimandikan kelihatan sifat asal sebenar arwh.

Seminggu Surau sunyi sepi. Sebulan silih berganti imam bertukar-tukar sebab nak mendoakan Husein. Jnaz4h imam pun tak sampai macam tu orang doakan. 

Bayangkan 30 hari setiap kali lepas solat, mesti mendoakan kesejahtraan Husein sampai menitis air mata imam dan jemaah rindukan Husein gil4.

Kita ni terhijab zahir sehingga tak nampak dalamannya.

ALLAH SWT pandang nawaitu kita, hati kita, ketulusan dan keikhlasan serta keimanan, ketaqwaan, keislaman, ketaatan dan kesetiaan kita. Bukan pada rupa, warna kulit, status, h4rta, pangkat, darjat, kepuraan zahir bat1n.

Muhasabah diri sendri dan untuk saudara seislamku untuk sedar daripada khayalan yang samar dan kembali kepada janji kita yang nyata kepada ALLAH SWT YANG HAQ.

Semoga kisah Husein ini dijadikan iktibar kepada kita yang masih hidup dan mencari kesempurnaan di dunia persinggahan sementara ini. 

Biarlah diri kita tidak dipandang di dunia, tapi dipandang mulia disisi Allah. Perbanyakkan amal ibadah sebagai bekalan di akh1rat nanti.

Sumber: hm

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *