Bayi Pramatang Alami Retak Tulang Kepala Akibat Terjatuh , Ibu D4kwa Nurse Cuai .

Seorang ibu mend4kwa jururawat di sebuah hspital awam berlaku cuai sehingga menyebabkan bayi lelakinya yang berusia dua bulan mengalami perdar4han di bahagian otak dan r3tak tulang kepala akibat terjatuh.

Menerusi perkongsian di aplikasi TikT0k beberapa hari laly, akaun @azie864 mend4kwa anaknya Mohd Afiq Firdaus terjatuh ketika di bawah jagaan hspital oleh kerana dilahirkan pramatang atau tidak cukup bulan.

Azie meluahkan, dia menanti kepulangan bayinya ke rumah selama dua bulan namun kini terp4ksa menunggu lagi selepas pihak hspital memaklumkan tentang perkara tersebut pada 16 Julai lalu.

Ibu d4kwa ‘nurse’ cuai

“16 Julai, 11.30 malam.. ibu terkejut apabila pihak hspital beritahu bayi ibu terj4tuh oleh jururawat yang tak bert4nggungjawab yang telah terjatuhkan kamu yang masih kecil tidak cukup bulan.

“Sekarang bayi ibu ada perdar4han di bahagian otak, retak tulang kepala sebelah kira. Ya Allah luluh hati ibu dan papa dengar berita itu.

“Ibu tunggu kepulangan anak ibu dari wad, hari-hari ibu doa supaya anak ibu cepat sihat tapi jururawat yang cuai buat kerja telah jatuhkan macam tu je.

“Dah dijatuhkan tapi tak nak muncul untuk berjumpa kami. Hati ibu tak boleh terima perbuatan dia, semoga Allah yang tentukan segalanya, ibu tak sanggup kehil4ngan anak ibu,” dakwanya dalam sebuah hantaran.

Hantaran tersebut memaparkan video anaknya sedang tidur di atas katil sambil dipasangkan wayar perubatan dalam unit rawatan intensif neonatal (NICU).

Sementara itu, lebih mengecewakan apabila dia mend4kwa kakitangan hspital tidak mengambil sikap endah berhubung keadaan bayinya seolah-olah tiada apa yang berlaku.

Azie berkata, dia berharap sekurang-kurangnya jururawat yang terbabit tampil memohon maaf selain pihak hspital juga dapat memberikan penjelasan lanjut.

“Semalam (Selasa) ibu dn papa datang melawat Afiq untuk mengetahui perkembangan anak ibu. Sampai je se0rang doktor yang merawat anak ibu takde di situ, yang ada doktor biasa katanya tak tahu apa-apa hal perkembangan anak ibu.

“Tipu sangat dah duduk (bertugas) di situ tapi tak tahu. Jururawat tengok kami semacam je, macam takde terjadi apa-apa dekat anak kami.

“Ye saya tahu, kami orang biasa tapi janganlah buat endah tak endah. Takkan nak tutup macam tu je pasal anak saya j4tuh. Saya berita pun kami tak dapat tahu keadaannya.

“Jururawat terbabit langsung tak nampak datang hidung. Kalau jadi pada keluarga kau, apa kau rasa? Tipu kalau takde rasa marah dan kecewa bila lepas tangan macam tu je. Sekurangnya datanglah jumpa kami.

“Kami bukan minta melutut di kaki kami. Awak dah musnahkan harapan anak saya yang dah berjuang, lahir dengan berat 900gram, naik 1.52kilogram. Pihak hspital jangan buat bod*h je,” dakwanya lagi.

Bagaimanapun, setakat artikel ini ditulis, video pertama yang meraih hampir 500,000 tontonan itu belum mempunyai sebarang kenyataan rasmi daripada pihak bertanggungjawab.

Sumber: TikT0k @azie864 , omm

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *