Adik Bagitahu Hidap K4nser ,Kakak Sangka Gurauan ,Pergi Lebih Awal Dari Jangkaan .Pagi Minta Padam Media Sosial ,Malam Mningg4l.

Bagi wanita ini, tidak pernah hari-harinya berlalu tanpa rasa rindu terhadap adik kesayangan yang kini menghuni negeri abadi.

Meskipun sudah lebih dua tahun berlalu, namun tanggal 28 Februari 2021 tid4k mungkin akan dilupakan olehnya dan keluarga sehingga bila-bila.

Disebabkan rindu yang menggamit, dia memuat naik video di laman sosi4l untuk meluahkan rasa yang terbuku di hati, sekali gus membuatkan wrga maya turut hiba seolah-olah dapat menyelami perasaannya.

Berkongsi cerita dengan mStar, Wan Fatin Najwa Wan Daud berkata arwah adiknya, Wan Nur Hidayah Wan Daud mningg4l dunia pada usia 24 tahun kerana menghid4p leukim1a.

“Semuanya bermula sekitar September 2019. Arwh kerap demam on and off dan mengadu s4kit-s4kit tulang. Akhirnya selepas buat pemeriksaan, d0ktor sahkan dia menghidap leukim1a dan sel k4nser ada 16 peratus dalam tubuh.

“Dia maklumkan berita tersebut kepada saya menerusi WhatsApp… beritahu ada kans3r dan d0ktor jangka hayatnya hanya lima tahun.

“Saya ingatkan dia bergurau… tapi ternyata ia benar. Memang terk3jut sangat,” cerita wanita berusia 29 tahun ini.

Senang disapa sebagai Fatin, wanita ini berkata, adiknya kemudian menjalani kem0terapi namun rawatan tersebut tidak memberikan kesan.

Gambar kenangan Fatin (kiri) dengan arwh adiknya.

“Doktor cadangkan untuk buat pemindahan sumsum tulang. Dalam lapan adik-beradik, abang kedua kami didapati yang paling sesuai menjadi pend3rma.

“Prosedur itu dibuat pada Jun 2020 dan dia ditahan di wad selama sebulan sebelum dibenarkan pulang. Alhamdulillah, selepas itu dia nampak sihat walaupun tubuh sedikit susut,” ujar ibu kepada tiga cahaya mata ini lagi.

Bagaimanapun tambah Fatin, harapan keluarga untuk melihat adiknya itu sembuh tidak kesampaian.

“Hujung tahun yang sama, iaitu beberapa bulan selepas transplant, kesihatannya mer0sot kembali dan ditahan di wad pada Januari 2021.

“Dua kali dia k0ma… ketika itu pula kes C0v1d masih banyak, sedikit sebanyak situasi menjadi suk4r. Disebabkan tiada perkembangan p0sitif, kami mohon kebenaran untuk bawanya pulang supaya dapat habiskan masa dengan keluarga.

Arwh (kiri) bersama abang kedua yang menjadi penderma untuk prosedur pemindahan sumsum tulang.

“Sempat empat hari bersama keluarga, adik h3mbuskan nafas terakhir di rumah, di sisi adik beradik. Saya sempat bersamanya tiga hari saja kerana perlu pulang untuk uruskan persekolahan anak-anak.

“Terkil4n juga sebab tiada pada saat-saat arwh nak pergi,” luahnya dalam nada sayu.

Namun tambah Fatin, dia puas kerana dapat menunaikan permintaan arwh yang mahu tidur di sampingnya.

“Arwh nak saya temannya tidur, kemudian nak makan nasi air masakan kakak… semua kami tunaikan. Pada pagi hari terakhir, dia sempat pesan supaya jaga aibnya, padam semua media sosi4l.

“Dia juga beritahu, kalau dijemput ‘pergi’, dia reda… seolah-olah dah tahu masanya hampir tiba. Malam itu dia mningg4l dunia, selepas lebih setahun s4kit… tak sampai lima tahun sebagaimana ramalan doktor,” ceritanya dalam nada sayu.

Sempat empat hari bersama keluarga, adik hembuskan nafas terakhir di rumah, di sisi adik beradik.

Fatin berkata, seluruh keluarga terutama ibunya terkes4n dengan pemergian arwh yang merupakan anak keenam daripada lapan adik beradik.

“Kami adik beradik memang rapat. Waktu saya alah t3ruk ketika hamil anak ketiga, dia yang jadi pembantu urus hal dua lagi anak saya… kebetulan dia cuti semester.

“Jadi masa dia s4kit, saya dengan adik beradik lain pula bergilir menjaganya. Arwh adik dan anak yang baik, serta seorang yang jaga solat. Sebab itu kami terkesan namun percaya, arwh di tempat yang baik dah sekarang,” katanya lagi.

Arwh sangart rapat dengan anak saudaranya.

Tidak menyangka video yang dimuat naik di TikT0k meraih lebih 580,000 jumlah tontonan, Fatin berkata dia bersyukur kerana ramai warga maya turut mendoakan arwh adiknya.

“Berbuat baiklah sesama adik beradik. Keluarga inilah harta kita, yang ada waktu sus4h senang.

“Selagi ada masa, ciptalah kenangan bersama kerana kita tak tahu ajal masing-masing,” akhirinya.

Sumber:mstar

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *